reklama

Grécko mojimi očami (časť druhá)

V tejto časti sa venujem oblasti jedla, nápojov a samotnej dopravy v Grécku. Možno sa vám bude toto spojenie zdať zvláštne,  ale ja si rada píšem po svojom a verím, že si tu znova nájdete niečo, čo vám málinko rozšíri vašu základňu informácií týkajúcu sa Grécka z trochu iného uhla pohľadu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (52)

3. Jedlo a nápoje

Gréci sú veľkí milovníci jedla (ako som už spomínala v článku predtým). Jedia veľa a hlavne v neskorých nočných hodinách. Zo začiatku som sa tomu zdráhala, lebo mi Slováci na to nie sme zvyknutí, ale prispôsobila som sa. Po práci sa stávalo samozrejmosťou zájsť si na poriadny gyros. Musím sa priznať, že zo začiatku som mu akosi nevedela prísť na chuť. Často som sa uchyľovala ku chudobnejšej verzii gyrosu, ktorá sa skladala z pity a hranoliek. Začudované pohľady Grékov ma sprevádzali zakaždým, keď som to vyslovila a tak som na čas prestala gyros jesť úplne. Každý kto v Grécku strávi viac než len dva týždne musí čeliť (týka sa to hlavne žien) výrazným posunom ručičky na váhe smerom doprava. Vždy keď som sa vracala domov, vážila som minimálne o sedem kíl viac. Nebolo to spôsobené ani tak jedlom ako skvelými sladkosťami vystavenými v cukrárňach (zvonku). Ak sa idete najesť s Grékmi väčšieho počtu, rátajte s tým, že budete potrebovať minimálne tri veľké stoly. Gréci objednávajú všetko vo veľkom. Sú veľkí pôžitkári a konzumácia jedla trvá minimálne dve-tri hodiny. Nikdy nezabudnem na moment, keď som si po dojedení gréckeho šalátu povzdychla a nahlas zahlásila, že už mám dosť. Na to sa moji grécki kamaráti začali smiať, že to snáď nemyslím vážne. Taktiež nevedeli pochopiť, že naše jedlo zvykne byť naservírované na jednom tanieri a celý proces jedenia nám trvá maximálne pol hodinu. Podľa nich je pol hodina na vychutnanie si jedla príliš málo. Možno aj z tohto dôvodu ich siesty trvajú zväčšia dve hodiny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo sa týka nápojov, na prvom mieste by bol hriech nespomenúť frappé. Každý z nás si určite vie predstaviť ako také grécke frappé vyzerá. A nehovorím o našich smiešnych slovenských napodobeninám, ktoré sa tak tvária a kde v skutočnosti ide o zmrzlinové poháre. Keď si spomeniem na svoje prvé frappé musím sa silno zasmiať. Vypila som ho za rekordných desať minúť a vyslúžila som si posmešný pohľad čašníčky. Táto káva, pri ktorej Gréci dokážu presedieť hodiny, sa totiž pije pomaly. Fajčí sa pri nej jedna cigareta za druhou, a kto dovtedy nefajčil, tam sa to naučí (samozrejme existujú aj výnimky). Ku káve automaticky dostanete rôzne mini koláčiky a voda je samozrejmosťou. Za tri eurá toho teda dostanete až nadmieru dosť. Občas sa stane, že si v niektorej z kaviarní musíte za vodu doplatiť, ale pokiaľ viete, kde máte ísť, nemusíte sa toho obávať. Voda je totiž po frappé ak nie pred ním ďalším dôležitým nápojom Grékov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo sa týka alkoholu, Gréci veľa nepijú. Medzi ich najznámejší alkohol patrí ouzo a cipuro. Obe chutia takmer rovnako, avšak cipuro je podľa môjho názoru o čosi aromatickejšie. Chutí tak trochu ako pendrek. Servírujú ho v malých fľaštičkách. Samotný alkohol je číry, ale po zmiešaní s vodou nadobudne bielu farbu. Je to skutočne silný alkohol a po vypití väčšieho množstva by ste mohli skončiť na pohotovosti s výplachom žalúdka. J V Grécku je taktiež obľúbená tequila a vodka s redbullom. Ako som však spomenula, Gréci pijú iba do určitej miery. Priznám, že som ešte nikdy v živote nevidela opitého Gréka, a to je už čo povedať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. Doprava

Tak o tom by sa dali písať dlhočizné litánie. Grécka doprava by sa dala nazvať jedným veľkým chaosom. Na autobusy nie je žiaden spoľah. Aj keď sa na zastávke alebo na nejakej tabuli píše, že váš autobus by tu už dávno mal byť, môže sa stať, že nepríde vôbec. Túto dopravu som tam teda skutočne využívala len málokedy. Veľmi obľúbenou formou bolo stopovanie. Možno si niektorí poviete, že je to nebezpečné a nikdy neviete komu nasadnete do auta, tento spôsob cestovania som považovala ako najväčšiu istotu. Gréci sú veľmi ochotní a odvezú vás skutočne všade. Nikdy však nenastupujte do auta, ktoré vám samo zastaví. Občas totiž samotní vodiči vedia byť riadne otravní. Treba ísť ďalej a nevšímať si ich. Nie je žeby som tu dávala podnety k tomu, aby ste stopovali. Ja som to robila na vlastné riziko a zodpovednosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Taktiež tam vodiči často nedodržiavajú cestné predpisy. Nikdy nezabudnem na jeden deň, kedy sme sa našimi gréckymi priateľmi strávili deň na pláži, kde náš jediný vodič vypil tri veľké pivá a dve fľaštičky cipura. Viete si predstaviť ako veľmi som sa zdráhala nastúpiť. Ubezpečili ma však, že to je v poriadku, ale celú cestu som sa v duchu modlila, aby sa nám nič nestalo. Oni sa z toho smiali a ja som skoro dostala infarkt. Keď som sa dozvedela, že za priestupok im môžu odobrať vodičské preukazy len na šesť mesiacov, pochopila som prečo sú tak benevolentní v dodržiavaní predpisov.

Na semafore si veselo chodia na červenú a na zelenú vás v pohode prejde auto. Vždy keď tam naskočí zelená ma priatelia ťahajú späť na chodník. Veď čo keby sa niečo stalo. J Červenú farbu Gréci po novom považujú za značku Coca Coly.

V Grécku sa bez auta nikam nepohnete. Ak keď nemáte auto, tak si môžete zaobstarať môj obľúbený motocykel papaki. Je to niečo podobné ako naša babeta, ale o čosi modernejšia.

Radka Mydlarčíková

Radka Mydlarčíková

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som veľkou neznámou aj pre seba samotnú. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu